20.04 | 21.07. 2024


bruno cidra, joaquim machado de castro: não deixes as nuvens cobrirem o sol | let not the clouds cover the sun

Let not the clouds cover the sun has as its inception the recent body of work developed by Bruno Cidra and his research in the domain of sculpture, presented in his last exhibition at Galeria Bruno Múrias – Lunch inside the horse’s belly.  In this new project, Cidra once again reflects on the history of sculpture by departing from a set of drawings and publications of Portugal’s most important sculptor of mid 18th early 19th century – Joaquim Machado de Castro (1731-1822) – and his most important work – the equestrian statue of King Joseph I at Terreiro do Paço in Lisbon (1775). The dialogue between these two artists at consultório allows for the materialization of an authentic sculpture laboratory where their work is put into perspective, both physically and formally, forcing a reflection on this medium, the materials for its execution, research as a starting point, as well as the artist’s role and the function of sculpture.

A 3D multiple will be released by esculápio artist editions.

Não deixes as nuvens cobrirem o sol tem como génese o recente corpo de trabalho desenvolvido por Bruno Cidra e as suas investigações no domínio da escultura, apresentadas na Galeria Bruno Múrias aquando da sua última exposição – Almoço na barriga do cavalo. Neste novo projecto Cidra reflecte, uma vez mais, sobre a história da escultura a partir de um conjunto de desenhos e publicações do mais importante escultor nacional de meados do século XVIII princípios do século XIX – Joaquim Machado de Castro (1731-1822) – e a sua mais importante obra – a estátua equestre do Rei D. José no Terreiro do Paço em Lisboa (1775). O diálogo entre os dois artistas no espaço do consultório permite materializar um autêntico laboratório de escultura onde o trabalho de ambos é posto em perspectiva, tanto física como formalmente, obrigando a uma reflexão sobre esta disciplina, os materiais para a sua execução, a investigação como ponto de partida do processo, bem como, o papel do artista e a função da escultura.

Um múltiplo tridimensional será editado pela esculápio edições de artista.


 

bruno cidra
cortesia de | courtesy of
galeria bruno múrias